دبستانی ها

<<>> این وبلاگ در راستای افزایش اگاهی همکاران عزیز (معلمان) می باشد <<>>

دبستانی ها

<<>> این وبلاگ در راستای افزایش اگاهی همکاران عزیز (معلمان) می باشد <<>>

بایگانی

کنترل کلاس با توجه به هوش های چندگانه ی گاردنر

دوشنبه, ۱۲ مرداد ۱۳۹۴، ۰۷:۰۵ ب.ظ | hashem fakhri | ۰ نظر



معلمان می توانند با استفاده از شیوه های مبتنی بر نظریه ی هوش های هشت گانه ،دانش آموزان را از قوانین مدرسه و کلاسدرس برای بروز رفتارهای مناسب مطلع کنند.برخی از قوانین عبارتند از :

1:انتقال قانون زبانی :قوانین را روی برگه ای بنویسید وبه دیوار کلاس نصب کنید.

2:انتقال قانون منطقی –ریاضی :قوانین شماره گذاری می شوند وبعدأ باذکر شماره از آنها نامبرده می شود(برای مثال :شما تنها قانون چهار را زیر پا گذاشته اید)

3:انتقال قانون مکانی :در کنار قوانین نوشته شده از نمادها ی گرافیکی استفاده می شود.که نشان می دهند که دانش آموزان چه کارهایی را باید وچه کارهایی رانباید انجام دهند.

4:انتقال قانون حرکتی –جسمانی :هر قانون با نوعی حرکت خاص نشان داده می شود .دانش آموزان نیز با نشان دادن حالات وحرکات گوناگون آگاهی خود را از قوانین ابراز می دارند.

5:انتقال قانون موسیقیایی :هر قانون در قالب شعری بیان می شود وبا آوازی خاص ارتباط داده می شود.

6:انتقال میان فردی قوانین :هر قانون به گروه خاصی از دانش آموزان محول می شود .واین دانش آموزان وظیفه دارند جزئیات این قوانین را شناسایی وتفسیر وحتی آنها را اجرا کنند.ونتایج را با یکدیگر مبادله نمایند .

7:انتقال درون فردی قوانین :دانش آموزان وظیفه دارند قوانین کلاس راخود در اغاز سال پایه ریزی کنند .و روش هایی را برای اجرا وانتقال آنها فراهم سازند

8:انتقال طبیعت گرایانه ی قوانین :هر یک از این قوانین به یکی از حیوانات نسبت داده می شود مانند خرگوش مؤدب ،بلدرچین آرام ،کانگوروی همیار .دانش آموزان قوانین را از طریق تقلید حرکات این حیوانات فرا می گیرند .

کمک گرفتن از دانش اموزان برای ایجاد قوانین کلاس به تبع علاقه و هوش خود ،یکی ازمعمول ترین روش ها ی حمایت و پیروی از این قوانین به شمار می رود .

کنترل رفتار های دانش آموزان

صرف نظر از اینکه شیوه های شما در انتقال ،قوانین ،برنامه ها ،و آیئن نامه ها به دانش آموزان چه قدر کارایی داردهمواره دانش آمزانی در کلاس وجود دارند که به دلیل تفاوت ها با مشکلات زیست – محیطی یا شناختی ،از به کار بستن آن ها سرپیچی می کنند .

شما می توانید برای برسی آن دسته از نظام های تأدیبی که در مقابل این گونه رفتار ها مؤثر عمل کرده اند شرایط لازم را فراهم کنید .طبق تئوریهوش های چند گانه ، برای حل مشکلات رفتار های دانش آموزان هیچ یک از نظام های تأدیبی از بالاترین کارایی بر خوردار نیست ودر حقیقت ،معلمان باید این شیوه هارا با رفتار های خاص هر دانش آموز تطبیق دهند نتیجه ی این کار انواع فراوان شیوه های تأدیبی هماهنگ شده با هشت مقوله ی هوشی است :

1:روش های تأدیبی زبانی

با دانش آمزان صحبت کنید .

کتاب هایی را در اختیار آنان قرار دهید که به این شکل وراه حل های آن می پردازد

به دانش آمزان روش (سخن گفتن با تمام وجود )را آموزش دهید تا برای کنترل رفتارخویش از آن استفاده کنند

2:روش های تأدیبی منطقی –ریاضی

از دانش آموزان بخواهید از روش کمیت گذاری و ترسیم نمودار برای رفتار های منفی ومثبت خود استفاده کنند .

3:روش های تأدیبی مکانی

از دانش آموزان بخواهید به ترسیم یا تجسم رفتار های مناسب بپر دازید

استعاره هایی را با آنان در میان بگذاید که در مواجهه با مشکلات می توانند از آن ها استفاده کنند .

به آنان اسلاید ها یا فیلم هایی را نشان دهید که به مشکل مر بوطه می پردازند یا رفتار های مناسب را آمزش می دهند

4:روشهای تأ دیبی حرکتی –جسمانی

-از دانش آموزان بخواهید رفتار های مناسب ونامناسب را به نمایش در آورند.

-به دانش آموزان نحوه ی استفاده از حرکات فیزیکی را برای برخورد با موقیعیت های تنش زا بیاموزید (مانند نفس عمیق کشیدن وشل وسفت کردن عضلات )

5:روش های تأدیبی موسیقیایی

-چند قطعه موسیقی برای دانش آموزان پخش کنید که به نوعی برای مشکل آنان مرتبط باشند.

-از موزیکی استفاده کنید که رفتار مناسب را انعکاس می دهد .

6:روش تأدیبی میان فردی

-مشاوره ی گروهی ترتیب دهید .

-دانش آموزان را با مدل نقش پذیری آشنا کنید .

-از دانش آموز بخواهید مطلبی را به یکی از دانش آموزان کوچکتر از خود آموزش دهد.

سایر فعالیتهای اجتماعی را برای دانش آموزان در نظر بگیرید(مانند سرپرستی یک گروه )

7:روش های تأدیبی درون فردی

-به دانش آموزان بیاموزید که بصورت داوطلبانه بپذیرند خارج از ساعات مدرسه نیز در مدرسه بمانند تا توانایی کنترلی آنان افزایش یابد.

- ترتیبی دهد که دانش آموزان برای مشاوره نزد همکلاسی های خود بروند.

- نوعی قرار رفتاری با دانش آموزان بگذارید.

-شرایطی را فراهم کنید که دانش آموزان روی پروژه های مورد علاقه خود کار کنند.

- فعالیتهایی در ارتباط با تقویت عزت نفس ترتیب دهید.

8:روش های تأدیبی طبیعت گرایانه

-داستانهایی از حیوانات برای دانش آموز تعریف کنید که به رفتارهای مناسب ونامناسب می پردازند.

-از حیوانات خانگی برای آموزش برخی مهارتها به دانش آموز کمک بگیرید(برای مثال یک دانش آموز سرکش بپرسید که به کدام حیوان شبیه است یا چگونه می تواند رام کردن این حیوان وحشی را که در متجلی است بیاموزد.)

-از (روش درمان با حیوانات اهلی)برای آموزش ومسئولیت پذیری استفاده کنید .

نتیجه گیری :

برای حل مشکلات رفتاری وعاطفی دانش آموزان نمی توان تنها به شیوه های عنوان شده از طریق هوش های چندگانه بسنده کرد .

ازاین نظر ارزشمند است که به مربیان امکان می دهد از میان شیوه های رفتاری وتأدیبی MIتئوری

گوناگون یکی رابرگزینند.هم چنین راهکارهایی برای انتخاب تعداد محدودی گزینه ی جانبی ارائه می دهد که بر مبنای تفاوت فردی دانش آمزان پایه ریزی شده اند .

در مدیریت کلاس درس را می توان با راهکارها وروش MI در نهایت استفاده از تئوری

های رفتار های خاص ،بسیار متفاوت دانست .این تئوری از طریق فراهم محیطی که در آن نیاز افراد شناسایی و مورد توجه قرار می گیرند .تأثیر قابل ملاحظه ای روی رفتار دانش آموزان می گذارد . منبع :آرمسترانگ ،توماس (1383)هوش های چند گانه در کلاس درس ،ترجمه ی مهشید صفری .انتشارات مدرسه

روشهایی برای تدریس

  • hashem fakhri

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی